Sunday, April 11, 2010

Dalam Kenangan..

assalamualaikum....
genap seminggu pemergian arwah Din Beramboi, pak cik aku pulak mengikut jejaknya... di waktu sunyi sepi di pagi hari jumaat, jam 1 lebih di hospital putrajaya, dia telah meninggalkan kami semua... sempat la adik beradik dan anak2nya berada di sisi dan berjumpa dengannya..
2 minggu berturut2 sebelum tue, hari ahad dia datang umah aku.. naik moto dari putrajaya.. dtg bawa lauk suruh mak aku masak.. pagi datang, petang dia balik putrajaya.. sempat gak dia pesan, nnt datang la putrajaya, leh dia banjer makan sate.. sbb dia da banjer mak teh ari tue..
ari ahad tu dia ckp ngan ayah aku, nak p check up kat putrajaya pasal sakit dia, tapi ptg tue trus di tahan kat wad coz masa dc cek, jantung dia benti 10 minit.. masa cik ana p spital tgk dia, dc tgh buat CPR kat dia.. dan selepas tu dia koma trus...
ari selasa, rabu, khamis sumer adik beradik da ada kat putrajaya kecuali pakcik man.. dia kene tunggu opah aku.. kot2 apa2 jadi, dia akan turun putrajaya bawa opah aku.. opah aku da tua takleh terkejut2 tapi dia tau arwah sakit..
petang khamis aku tepon mak aku, camner arwah.. mak aku kata da ada tindakbalas.. lega hati dengarnya.. tapi terdetik jugak di hati.. kejap je nie.. tapi hati menidakkannya... hari jumaat jam 3pagi ayah tepon (tepon aku letak kat tinga, senang dengar org tepon), ckp wak choi da 'pergi', tapi tak tau nak bawa p mana lagi samada slim or putrajaya.. aku lak pk da pergi tu da bawa balik umah la kan sbb ptg khamis tu da ok.. 530 pagi intan sms aku ckp cik choi da takde.. aku mandi siap2, susukan wani, semayang,baca yasin then kejut abg aku ckp p putrajaya, cik choi da takde..
abg aku amik half day pagi tapi kene p kl sentral anto dokumen then p subang anto kunci opis. dlm kul 9 aku gerak ke putrajaya.. smpi sana dalm kul 10, jenazah baru kua spital nak bawa ke tanah perkuburan.. so van jenazah tunggu tepi jalan nak konvoi p tanah kubur sbb kitaorang mmg tak tau kat mana tanah kubur tue.. jauh dari spital tue..
sampai2 sana da ramai tunggu.. staff acik ana dari pejabat maritim putrajaya.. amik semayang, baca yasin n tahlil then semayang jenazah lagi.. masa ni opah aku baru smpi dari kg.. meleleh air matanya sbb ni la anak dia yg pergi dulu dari dia.. da takde lagi anak dia yg balik kg naik moto dari putrajaya... dan hari tu pertama kali aku tgk mak aku menangis..
sempat la opah aku tgk anaknya buat kali terakhir sebelum disemadikan.. arwah meninggalkan 3 org anak dan seorang isteri dan anak tiri sorang.. sorang kat kusza, sorang tingkatan 6 tunggu tawaran ke jordan dan sorang lagi dalam tingkatan 2.. anak yg no3 dok ngan mak tiri.. da jadi yatim piatu da diaorang coz mak dia da meninggal kat hospital putrajaya masa diaorang dalam alam persekolahan.. insyaallah kami akan bantu apa yg boleh untuk meringankan beban diaorang..
keluarga aku da lama tak menerima berita kematian.. agak terkejut jugak tapi harus redha, kan... last sekali masa atok (ayah mak aku) meninggal, aku sekolah rendah dlm darjah 3 kot.. tu pun aku jadi lemah semangat smpi kene mandi ngan air penawar sbb aku asyik teringatkan arwah.. pagi tadi masa bercerita dengan kawan aku, menitiskan gak air mata nie.. erm.. tabahkah aku untuk menghadapi kehilangan org yg aku sayang?. kuatkah aku untuk trus hidup?.. takut untuk aku memikirkannya.. kadangkala menidakkannya bila persoalan itu datang.. tapi aku tahu kematian itu adalah pasti! dan semua org akan menghadapinya cuma tak tau masa, ketika dan bagaimana....
al-fatihah
mohd nawi @ wak choi dalam kenangan..
pakai baju kotak2.. cik ana pakai baju biru gak.. baru kawin time nie.. ni bukan pelamin diaorang, pelamin sepupu aku.. tumpang kejap.. hehe

0 comments: